Szükséges sütik - a sütik ahhoz szükségesek, hogy a felhasználók böngészhessék weboldalunkat, használják annak funkciót. Ezen sütik nélkül a weboldal nem üzemelhet megfelelően.
Forrás: Magyar Energia Hivatal
A víziközmű szolgáltató ezen fő tevékenység ellátását nem veszélyeztető
melléktevékenységet végezhet a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi
CCIX. törvény (továbbiakban: Vksztv) 45. § (4) bekezdés szerint. A
törvény itt nem taxatív fesorolást ad, hanem példálózó jellegűt. A
kommunális hulladék gyűjtés, mint melléktevékenység, a víziközmű
szolgáltató megfelelő műszaki és gazdasági felkészültsége mellett
végezhető.
A melléktevékenységre vonatkozó számviteli szétválasztást alkalmazni kell (49. és 50. §)
Önkormányzatok önkormányzati társulást csak több település területét szolgáló, közös víziközmű rendszer esetén az ellátásért felelősök jogainak és kötelességeinek közös gyakorlására hozhatnak létre. Víziközmű üzemeltetést társulás nem végezhet, ezt csak Kft. vagy Zrt. formában működő olyan gazdasági társaság végezheti, aki valamennyi törvényi feltételnek megfelel.
Az önkormányzatok 2011. dec. 31-i hatállyal elvesztették árhatósági szerepüket a viíziközmű szolgáltatások díjainál, ezt követően érvénytelenné vátak az ettől későbbre szóló díjmeghatározásaik. A 2012. január elsejét követő átmeneti időszakra a díjak lényegében az Országgyűlés által megállapítottnak tekintendők. A szolgáltatók a 2011. dec. 31-én alkalmazott díjaikat legfeljebb bruttó 4.2 %-kal növelten alkalmazhatják január 1-jétől, illetve a díjváltozás mértékének a kihirdetésétől, amit a helyben szokásos módon kell megtenni.
A törvény 76. § (1) a szolgáltató általi díjalkalmazás lehetőségét szabályozza, a legfeljebb4,2 %-os emelési lehetőség minden díjelemre külön alkalmazandó, ahol volt 2011. dec. 31-én alapdíj, akkor azt is ennek megfelelően lehet megemelni, s átmenetileg új alapdíjat nem lehet bevezetni.
A törvény ebben a bekezdésben a kivételes esetekre vonatkozó jogalkotói szándékot fogalmazza meg. Ez a lehetőség ott alkalmazható, ahol 2012. első félévben a szolgáltatónál jelentős kötelezettség jelenik meg egy korábban -2011 dec. 31. előtt - létrejött víziközmű beruházásra vonatkozó szerződés részeként. Csak pótlási fedezet vagy külső hitel törlesztés építhető be a díjakba.A pályázati konsrukciók (pl. KEOP) díjelemzést is előírtak, ami az emelés lehetséges mértékéhez alapot ad. Bérüzemeléshez tartozó rendszeres beruházásokra nem alkalmazható ez a kivételes szabály.
A közterületeken elhelyezett, az elosztó hálózatra közvetlenül csatlakozó tűzcsapok az elosztó hálózat részei, ezért ezeket nem lehet beszámítani a fogyasztói egyenérték számba. Azonban azok a tűzcsapok, amelyek egy felhasználó ingatlanán, a bekötési mérőt követő vezetékhez csatlakoznak, a megváltott és igazolható kvóták mértékéig figyelembe vehetők.
A törvény 55. § is 2012. július 1-jén lép hatályba, az ettől korábban épült, tehát ekkor meglévőnek tekintendő, és műszakilag az adott ingatlan számára rendelkezésre álló víziközműbe történő bekötést legkésőbb 2013. július 1-jéig kell elvégezni (lásd átmeneti rendelkezések 83. § (3) ). A 2012. júl. 1-je utáni bővítéseknél, azok üzembe helyezése után kell számítani az egy éves határidőt.
A törvény 36. § (2) bekezdése adja meg a működési engedély kiadásához
szüséges legalább 150 ezer felhasználói egyenérték követelménye alóli
kivételt.
Két feltételnek kell együttesen megfelelni. Egyrészt 2011.
dec. 31. előtt megkötött, és a kérelem benyújtásakor hatályban lévö
üzemeltetési szerződés fennállása szükséges, másrészt csakis ennek a
fenntartásával kerülhető el, hogy a működési engedély valamelyik,
Magyarország által megkötött, nemzetközi beruházás védelmi szerződés
rendelkezéseibe ne ütközzön. Ez utóbbi követelmény alatt a külföldi
magántőke védelmére vonatkozó szabályokat kell érteni, amelyek pl.
államosítás, jelentős és diszkriminatív jelegű korlátozás esetének
megelözésére szolgálnak.
A különböző nemzetközi támogatások (pl.
KEOP) értelemszerűen nem esnek ebbe a körbe, ezekre nem vonatkozhat a
minmális méretnagyság alóli felmentés. A KEOP program támogatási
szerződései belföldi szerződések, amelyeket az NFÜ a kedvezményezett
önkormányzatokkal köt meg.
A vagyonértékelést 2015. dec. 31-ig kell elvégeztetni a törvény hatályba
lépésekor, azaz 2012. július 1-jén meglévő üzemeltetési szerződések
tekintetében.
Azonban a 2015. dec. 31. előtt megkötendő új
szerződések esetében még a szerződés aláírása előtt kell elkészíteni a
vagyonértékelést, a 2012. július 1-jei hatályba lépéskor folyamatban
lévő üzemeltetési pályázatok is ide tartoznak.
Amennyiben az állam egy olyan víziközmű-rendszerben rendelkezik
tulajdoni hányaddal, amely egy település közigazgatási területén lévő
felhasználási helyeket közvetlenül ellát, akkor a tulajdoni hányadtól
függetlenül az ellátási felelős szerepét be kell töltenie.
Egy
víziközmű-rendszer lehet szigetüzemben működő, vagy azt átadási pontok
is egyértelműen körülhatárolhatnak.Például elképzelhető olyan, több
települési hálózatot is összakapcsoló távvezeték, ahol átadási pontokon
át vannak egymáshoz kapcsoltan az állami és az önkormányzati ellátási
felelősök egyes víziközmű rendszerei.
Fontos a közigazgatási
területen lévő felhasználási helyek közvetlen ellátását is vizsgálni,
mert pl. ha egy állami tulajdonú távvezeték vezet át egy településen és
arról bekötések vannak egyes ingatlanokra, akkor a település egészére
kiterjedhet az állam ellátási felelőssége.
Csak azokat az üzemeltetési szerződéseket és szerződés-módosításokat
kell a MEH részére megküldeni, amelyek 2012. július 1-je után jöttek
létre. A legkésőbbi időpontban történt aláírást, vagy megerősítő döntést
kell figyelembe venni. Ha egy szükséges testületi határozat-hozatal
csak a fordulónap után történt meg, akkor korábbi aláírások ellenére ezt
a szerződést már be kell küldeni a Hivatalhoz jóváhagyásra.
A már
meglévő üzemeltetési szerződéseket a feleknek nem kell megszüntetniük.
Ez csak akkor szükséges, ha arra nézve a szolgáltató nem kap működési
engedélyt, vagy eleve nem is nyújt be kérelmet.
A meglévő
üzemeltetési szerződéseket csak akkor kell módosítani, ha azok a törvény
valamely előírásával ellentmondásba kerülnének.
Az adott víziközmű-rendszer teljeskörű vizsgálata alapján kell
megállapítani, hogy az ellátási területről érkező terhelés kimerítette-e
a teljesítő képesség határát. Ha erre igen a válasz, akkor
haladéktalanul kezdeményezni kell az ellátási felelősnél a Vkszt. 10. és
11. § alapján a fejlesztések elindítását. A tisztítási kapacitás
bővítéséig értelemszerűen nem lehet új bekötést végezni, az érintett
ingatlanok tulajdonosainak a bővítés üzembe helyezésekor fog elindulni
az egy éves kötelezési határidő.
A túlterhelési határkapacitás
felülvizsgálata indokolt. Először az esetleges intenzifikálási
lehetőségeket érdemes megvizsgálni szakértők, tervezők bevonásával,
esetlegesen olyan megoldás is elképzelhető, ami nem beruházási jellegű,
pl. valamilyen vegyszer, szárított baktérium kultúra, stb. adagolása.Ezt
követően a vízjogi engedélyt kiadó hatósággal, és a szakhatóságokkal le
kell folytatni a szükséges eljárásokat (pl. új hidraulikai és szerves
anyag terhelési határérték, átmeneti jelleggel egyedi kibocsátási
határérték, a fejlesztéshez elvi engedélyek kérése.
Az érintett ingatlanok tulajdonosait megfelelő módon ki kell értesíteni.
A víziközmű tulajdoni viszonyaiban három eset különböztethető meg:
a) A Vkszt. 6. § (1) bekezdés szerinti eset, amikor a víziközmű dologi szempontból maga a fődolog, ilyen pl. egy vízmű gépház, ha önálló ingatlanként került bejegyzésre az ingatlan nyilvántartásba.
b) A Vkszt. 6. § (2) bekezdés szerinti eset, amikor az állam vagy önkormányzat tulajdonába tartozó víziközmű harmadik személy ingatlanán halad keresztül. Ez esetben a jogosult (állam v. önkormányzat) rendelkezési joga vízvezetési szolgalmi jog (1995 évi LVII: törvény 20.§ alapján) áll fenn az adott víziközmű felett.
c) A harmadik eset az, amikor a közmű eleve az önkormányzat vagy állam saját ingatlanán fekszik.
A szolgalmi jog dologi erővel alapozza meg az idegen ingatlan tulajdonosával szemban az önkormányzat vagy az állam jogait. Ezek szelvényjogok: a vezeték használati joga és hasznosítási joga, az ingatlanra a bejutás és munkavégzés joga, a vezeték feletti vagyoni jog. A szolgáltató ezen vízvezetési szolgalmi jog alapján tartotta nyilván könyveiben a vezeték értékét (tárgyi eszköz), továbbá adott esetben a szolgalom megszerzéséért kifzetett összeget (vagyoni értékű jog). A jogok átruházása magával vonja az annak alapján fennálló vagyoni értékek átadását is. Az átadó könyveiből mind a tárgyi eszköz soron lévő tételeket, mind a vagyoni érékű jogokat ki kell vezetni. (Jogi értelenben a szolgáltatónak nem tulajdonjoga van a vezeték felett, hanem csak az idegen ingatlan tulajdonosának tulajdonjogát korlátozó szolgalmi jog és annak részjogai képezik a tulajdonát.)
A két szolgáltató között történő víz, vagy szennyvíz átadás nem szolgáltató és felhasználó közötti közüzemi jogviszony, ezért nem számítható be.
A nonprofit társaságok gazdálkodó szervezetnek (PTK 685. § c)) minősülnek, ezért a hozzájárulásra kötelezetteknél, az azokra vonatkozó részletszabályok szerint veendők figyelembe. A Vkszt. 74. § (1) 1) szerinti kormányrendelet megjelenése a kedvezményezett kört egyértelműsíteni fogja.
A fejlesztési hozzájárulásra nem kötelezett felhasználásokat csoportosan is számításba lehet venni, ha egy felhasználónak, pl. a helyi önkormányzatnak, több felhasználási helye is van. A számítás során felhasználóként egészre kell kerekíteni, a kerekítési szabály szerint.
Az egyes díjak egymáshoz képesti arányának itt nincs jelentősége. A „B" komponens alá tartozó felhasználók jelenleg kaphatják akár egyező mértékű díjon is a víziközmű szolgáltatásokat. A „B" csoportba azokat a felhasználókat kell beszámítani. akik sem a lakossági körbe, sem a fejlesztési hozzájárulásra kötelezettek körébe nem tartoznak.
A 38/1995 (IV:5.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdése szabályozza a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetését. Valamennyi gazdálkodó szervezet (lásd PTK 685 § c)) ebbe a körbe tartozik, a fürdő üzemeltetője is.
Az a körülmény, hogy egy gazdálkodó szervezet valamilyen okból idáig nem rendezte ezt a kötelezettségét, nem lehet alapja az átsorolásnak.
Az ivóvíz ellátást biztosító víziközmű hálózattól műszakilag független
fürdővíz átadás/értékesítés vállalkozási tevékenységnek minősül, és a
Vkszt. 45. § (4) alá tartozó másodlagos tevékenységnek minősül, ezért
nem vehető figyelembe a FEÉ számításánál. A fürdővíz értékesítés sem
veszélyeztetheti a víziközmű működtetését, a keresztfinanszírozás
tilalmára és a 49. és 50 § szerinti számviteli szétválasztás szabályaira
is felhívjuk a figyelmet. (Az önálló ipari víz ellátó hálózat hasonló
másodlagos tevékenységnek minősül.)
A víziközmű hálózatról történő, igazolható fejlesztési kvóta mértékéig a „K" tényezőnél lehet beszámítani
A víziközmű fejlesztési hozzájárulás megfizetésével a befizetők vagyoni
értékű jogokat szereztek meg egy adott szolgáltatási kapacitás igénybe
vételére. Ezt a vagyoni értékű jogot mind az üzemeltetőnek, mind a
felhasználónak nyilván kell tartania. A különböző okok miatt eltűnt,
hiányzó dokumentumokat valamilyen – megalapozott és jogszerű – módon
pótolni kell. Ennek hiányában nem lehet FEÉ - t elszámolni
Az előző év, vagy évek átlagfogyasztása szerinti elszámolást a törvény nem teszi lehetővé.
A társasházon belül kialakított elkülönített vízhasználatra a 38/1995 sz. Korm. rendelet előírásainak megfelelő módon kialakított és mellékszolgáltatási szerződéssel létrejött „feltöltő hely" figyelembe vehető.
A fizető személyétől függően, társasház esetében a lakossági tényezőnél, távfűtő gazdálkodó szervezet esetében a fejlesztési hozzájárulásra kötelezett tényezőnél kell beszámítani.
A víziközmű eszközei két csoportba sorolhatók: az egyik a víziközművek csoportja, míg a másik a működtető eszközöké. A víziközműveket műszaki és jogi jellegük alapján további két fő csoportba lehet besorolni, víziközmű elemekre és rendszerfüggetlen víziközmű elemekre.
Az ingatlanokkal általában alkotórészi viszonyba kerülő víziközművek azon része, amely a rendszertől állagsérelem nélkül elválasztható, s annak nem egyedi gyártású berendezése, alkotórésze, továbbá a víziközmű hálózatok között szabadon áthelyezhető, tekinthető rendszerfüggetlen elemeknek.
A közvetlen, direkt meghatározás helyett példálózó felsorolást ad a törvény, pl. fogyasztásmérő, irányítástechnika, szivattyú, de ide sorolható még a nyomásszabályozó, a beépített műszer, a közkút, a tűzcsap, stb. is.
A technikai fejlődés várhatóan sok olyan új elemet fog előállítani ami ebbe a körbe lesz sorolható, s ezek miatt nem kell majd a törvényt módosítani (pl. az okos mérés eszközei vagy az intelligens hálózati elemek., stb. ).
Az 1. sz. melléklet 2.1.1. és 2.1.2. pontja szerint kell végezni a társasházi lakások beszámítását. Egy lakás esetében 1 víz +1 szennyvíz = 2 egyenértéket lehet figyelembe venni a lakásban lévő vízmérők darabszámától függetlenül, azaz a használati melegvíz-mérőre sem lehet többlet értéket számolni ( "egy közműves ivóvízellátást igénybe vevő... ekülönített felhasználót egy egységnek kell tekinteni").
Szennyvíz felhasználói egyenérték számnál is érvényes az (egy lakás = egy felhasználó) korlát.
A törvény a 82. § (1)-(2) és a 84.§ (1)-(2) bekezdésben biztosítja az integrációhoz szükséges időt. Az első ütem 50 ezer felhasználói egyenértékét (FEÉ) 2013. május 31-ig el nem érő (2012. július 1-jén működő) szolgáltatók működési engedélyt nem kaphatnak, üzemeltetési tevékenységüket idáig folytathatják, ha valamennyi szükséges egyéb feltétellel rendelkeznek. Ezen társaságok víziközmű üzemeltetési szerződéseit - közös megegyezés hiánya esetén - a 20. § (2) bekezdés alapján legkésőbb 2013. április végén, 2013. december 31-re fel kell mondani. Indokolt esetben közérdekű üzemeltető kijelölésére is sor kerülhet.
A 74. § (1) 6) pontja szerinti kormányrendelet fogja tartalmazni az engedély kérelem és kiadás részletes szabályait, ennek megjelenése és hatályba lépése után és 2013. május 31. előtt lehet a kérelmeket benyújtani. Optimális esetben a kormányrendeletek hatályba lépése meg fog egyezni a 2012. július 1-jei dátummal.
Felhívjuk a figyelmüket, hogy az itt megjelenő jogértelmezés szakmai vélemény, tájékoztatásul szolgál, az Alkotmánybíróság 60/1992 (XI.17) AB határozata értelmében joghatás kiváltására nem alkalmas, kötelező erővel nem rendelkezik.
Használja online ügyfélszolgálatunkat és kezelje ügyeit könnyen és gyorsan!
SzamlakepAmennyiben Ön még nem regisztrált Online Ügyfélszolgálat felhasználó, kérjük kattintson a BEJELENTÉS gombra.
Bekötési vízmérők diktálási rendje 2024.01.01-től
Mellék vízmérők diktálási rendje 2024.01.01-től
06 (27) 999-688
Mérőállás bejelentése | 0-24h |
Számlázással kapcsolatban | ||
Hétfő
Kedd - Péntek |
8:00 - 20:00h
8:00 - 14:00h |
A címzett ennek az oldalnak az internetes címét (URL-jét) fogja megkapni. Az Ön által beírt adatokat nem tároljuk és nem osztjuk meg harmadik féllel.